Messerschmitt Me 262: Το αεροσκάφος που θα άλλαζε την πορεία του πολέμου

Το Messerschmitt Μe 262, υπήρξε το πρώτο αεριωθούμενο πολεμικό αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε στο πεδίο της μάχης. Αποτελούσε τον πιο εξελιγμένο τύπο αεροσκάφους του B’ Παγκοσμίου Πολέμου και ξεπερνούσε σε ταχύτητα όλα τα αεροπλάνα της εποχής του.

Ο σχεδιασμός του Μe 262 ξεκίνησε από τον Willy Messerschmitt πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο όμως οι δυσκολίες στην δημιουργία αξιόπιστων στροβιλοκινητήρων καθυστέρησαν την παραγωγή του. Τα πρώτα μαχητικά άρχισαν να παραδίδονται στην Luftwaffe στα μέσα του 1944.

Το Μe 262 ξεπερνούσε σε ταχύτητα οποιοδήποτε άλλο συμμαχικό μαχητικό και ήταν ιδανικό σε ρόλο καταδιωκτικού, παραδόξως όμως ο Χίτλερ έδωσε εντολή να χρησιμοποιείτε αποκλειστικά ως βομβαρδιστικό εγγύς υποστήριξης καθώς πίστευε ότι έτσι θα μπορούσε να ανακόψει την προέλαση των συμμαχικών δυνάμεων. Οι μαζικοί βομβαρδισμοί των συμμάχων και οι τεράστιες καταστροφές στην γερμανική βιομηχανία ανάγκασαν τελικά τον Χίτλερ να δώσει το πράσινο φως για την αξιοποιήσει του Μe 262 στον ρόλο που του ταίριαζε περισσότερο που ήταν αυτός του καταδιωκτικού.

Στην σύντομη επιχειρησιακή του χρήση στο τέλος του πολέμου έμοιαζε ανίκητο στον αέρα και επέφερε σημαντικά πλήγματα στα εχθρικά βομβαρδιστικά. Ο μόνος τρόπος για να το αντιμετωπίσουν οι σύμμαχοι ήταν πλήττοντας το στο έδαφος η κατά την διάρκεια της απογείωσης και της προσγείωσης.

Η έλλειψη στρατηγικών υλικών καθώς και οι συμβιβασμοί στο σχεδιασμό του στροβιλοκινητήρα Junker Jumo 004 που χρησιμοποιούσε έπληξαν την αξιοπιστία του. Παράλληλα οι επίθεσης των συμμάχων στις πετρελαϊκές εγκατάστασης της Γερμανίας στο τέλος του πολέμου επέφεραν μεγάλες ελλείψεις καυσίμων που είχαν ως επακόλουθο να μειωθεί η αποτελεσματικότητα της Luftwaffe συνολικά.

Τελικά, το Μe 262 δεν κατάφερε να αλλάξει την πορεία του πολέμου καθώς εισήχθη σε επιχειρησιακή δράση πολύ αργά και σε περιορισμένο αριθμό.